Home > Exhibitions > Swallow This! | Arab Women and Body Politics

Swallow This! | Arab Women and Body Politics

Lara Chahine and Reem Falaknaz subvert a common documentary landscape in Swallow This! with works in photography and digital media. The exhibition explores the rampant pathologisation of women’s bodies, where the politically absurd, visually surreal, and humorous converge. Drawing on the uncanny collective experience of womanhood, Chahine and Falaknaz veer into a performance art, becoming the subjects of their own work at times. 


In Bless Your Beauty, Lebanon-based photographer Lara Chahine explores the pressure to attain ‘sacred’ beauty ideals, at any cost—physical, emotional, and financial.In Reem Falaknaz’s If a hymen breaks and no one hears it, the Oman-based photographer presents research into hymen repair remedies, documenting conversations with muftis, herbalists, sheikhs, doctors, and sorcerers. 


Swallow This! weaves narratives where the clinical or scientific, the grotesque or bodily, the divine or occult coexist as contemporary reflections on a post-internet, Arab feminism. Both photographers seek to unpack “erotic capital”, where the strange is made familiar, and the familiar, strange.

 

تحدد لارا شاهين وريم فلكناز مشهداً توثيقياً شائعاً في معرض "ابلع!" الذي يضم أعمالاً فوتوغرافية ووسائط رقمية، ويستكشف المعرض التوجّه المفرط نحو إضفاء صفتي المرض والدونية على أجساد النساء، حيث يتلاقى كلٌ من العبثي السياسي والسريالي البصري والتقارب الفكاهي. وتتجه كلٌ من شاهين وفلكناز، في ظل الشعور الجماعي الغريب تجاه الأنوثة، إلى فن أدائي، وتصبحان هن بنفسيهما في بعض الأحيان الموضوع الذي يعاينه عملهما.


أما في عمل "يخليلي جمالك"، تستكشف المصوّرة المقيمة في لبنان لارا شاهين الضغوطات المترتبة على اكتساب صفات جمالية مثالية "مقدسة"، بغض النظر عن تكلفتها الجسدية والعاطفية والمالية، بينما تبحث المصورة ريم فلكناز المقيمة في عُمان في عملها "إذا تمزّق الغشاء ولم يسمعه أحد" عن حلول محتملة لترميم غشاء البكارة، وتوثق المحادثات التي أجرتها مع رجال الإفتاء والمعالجين والشيوخ والأطباء والمشعوذين.


ينسج معرض "ابلع!" روايات يتعايش فيها السريري أو العلمي، والمشوّه أو الجسدي، والمقدس أو الخفي على شكل تأملات معاصرة في النسوية العربية في عصر ما بعد الإنترنت، حيث تسعى كلا المصورتين إلى كشف النقاب عن "رأس المال الجنسي"، فيصبح الغريب مألوفاً والمألوف غريباً.

Exhibiton Dates

Opening
March 8, 7:00pm
Runs
March 8 TO June 18